Winterhandicap en winterregels vanaf 1 november

31.10.2019 > Je actuele EGA-handicap is -voor de clubwedstrijden- met ingang van vrijdag 1 november omgezet naar een winterhandicap. Dit handicap begint hetzelfde als je normale handicap en wordt gedurende de winterperiode aangepast naar aanleiding van je uitslagen. Op deze manier blijft het toch leuk om onderling wedstrijden te spelen. Eind maart wordt het winterhandicap weer opgeheven en spelen we de clubwedstrijden weer met het normale (EGA-)handicap.

Winterregels

Tevens zullen vanaf 1 november de winterregels weer ingaan. De ervaring leert dat de condities in de baan de komende weken steeds minder worden, waardoor het spelplezier mogelijk zal afnemen. Daardoor is besloten om de winterregels in te voeren.

De local rule ‘plaatsen’ wordt ingevoerd voor clubwedstrijden en geldt tot en met maart zodra het winterhandicap weer overgaat naar het EGA-handicap (zomerhandicap). Dat betekent dat je de bal zonder straf overal mag opnemen en schoonmaken.

De bal schoonmaken: je mag de bal overal schoonmaken. Je moet hem dan opnemen, schoonmaken en terugplaatsen binnen 15 cm (scorekaartlengte) van de oorspronkelijke ligplaats en niet dichter bij de hole. Straf voor overtreding van deze regel: Matchplay: verlies van de hole, Strokeplay: twee slagen.

De regel geldt tot op 1 april de zomerhandicap weer van toepassing is.

Toch qualifying lopen?

We weten dat sommige mensen toch graag qualifying willen spelen. Dat kan. Speel je geen clubwedstrijd, dan kun je net zoals normaal een qualifying ronde spelen, mits de baan qualifying is. Wil je de clubwedstrijd ook qualifying spelen? Ook dat kan. Via de app Golf.nl kun je iedere ronde die je hebt gelopen invoeren als qualifying. Omdat deze mogelijkheid bestaat, kan men zelf kiezen om wel of niet qualifying te lopen. Op die manier kan iedereen op een prettige manier de winter doorkomen.

Wij wensen iedereen veel spelplezier!

Op onze website onder Commissies > RHB-commissie, vind je meer info over de tijdelijke regel en de app.

Namens de RHB- en wedstrijdcommissie, René van Stokkem