App met digitale scorekaart

Gof app04.10.2016 > Enkele weken geleden is door de NGF een app gelanceerd met een digitale scorekaart. Je kunt de app downloaden op Golf.nl. Het voordeel ervan zit vooral in het feit dat je de score niet meer op de zuil hoeft in te voeren, maar dat je dat op je telefoon of tablet kunt doen en dat je de historie van je gelopen kaarten altijd bij de hand hebt.

Bovendien kun je de eigen prestaties vergelijken met die van anderen. De app kan worden gebruikt voor rondes op alle Nederlandse banen. Op Golf.nl staat een uitgebreide beschrijving van de mogelijkheden.

Naast oefenrondes vastleggen kun je ook Q-kaarten via de app invoeren. Jouw marker ontvangt een bericht in zijn app van de ingevulde kaart en keurt ook digitaal, met behulp van zijn app jouw kaart goed (of af).

Wel moet nog altijd een fysieke scorekaart worden ingevuld. Dat doe je tijdens het lopen van de ronde. Daarna kun je onder het genot van een versnapering of later thuis met behulp van de app de score invoeren.

Bewaarplicht fysieke kaart

Met de komst van de digitale scoringskaart heeft de NGF de regels voor de controle van Q-kaarten versoepeld. Vanaf 5 oktober 2016 is het niet meer nodig om Q-kaarten in de bekende brievenbus te deponeren. Wel moet je de fysieke Q-kaarten een jaar bewaren. Dat geldt ook voor kaarten die via de zuil worden ingevoerd. De R&H-commissie kan, als daar aanleiding voor is, de kaart nog ter controle opvragen.

Buitenlandse kaarten

In het buitenland gelopen kaarten kunnen niet via de app worden verwerkt. Daarvoor geldt nog steeds de bestaande procedure, die je op de site van de vereniging onder R&H-commissie kunt vinden.

Aan de slag met de digitale scorekaart

We zien dat steeds meer golfers de app met de digitale scorekaart gebruiken. Het is een gebruiksvriendelijke app met een duidelijke handleiding. Mocht je toch problemen hebben met downloaden of het gebruik ervan, dan zijn er genoeg golfers, waaronder leden van de R&H-commissie, om je daarbij te helpen.

Namens de R&H-commissie, Jan Buskes en Piet Tacken