Desirée Adank: ‘Vrijwilliger van het Jaar 2019’

15.10.2019 > Zaterdag 12 oktober vond de vrijwilligersdag plaats, bij verrassing niet op de Golfhorst maar op Eyckenduyn in Helden; de dag waarop de vrijwilligers, “de Helden van de Golfhorst” volgens Jan Buskes, in het zonnetje worden gezet. En dat zonnetje was er: met fantastisch weer werden we door Marco het bos in gestuurd, over de prachtige bosbaan (met die ellendig smalle fairways). Uitdagend!

We speelden strokeplay, zonder handicapverrekening. Die verrekening gebeurde pas achteraf volgens de methode van Callaway uit 1957. Naarmate je meer slagen nodig hebt voor de hele ronde worden er meer holes (die met de hoogste scores) geschrapt. Een soort 1-dags handicap bepaling. Leuk, verrassend en min of meer eerlijk.

Na twee mooie rondes stond een heerlijk buffet voor ons klaar en mocht Jan Buskes de ‘Vrijwilliger van het Jaar’ bekendmaken: Desirée Adank.

Jan somde de vele verdiensten van Desirée op:

Desirée is vanaf september 2005 lid van de Golfhorst, al 14 jaar dus. Dat op zich is niet zo’n verdienste, maar ze is al zo lang bij de wedstrijdcommissie dat de exacte datum daarvan in de archieven niet meer te achterhalen is. Als wedstrijdleider is ze begonnen toen Henk van Oosterhout voorzitter van de wedstrijdcommissie was.

Daarna is Desirée 6 jaar lang secretaris geweest van de WECO met Giel Boonhof als voorzitter en later was zij nog 4 jaar de secretariële steun en toeverlaat voor Marco. Vanaf begin dit jaar heeft zij het secretarisstokje overgedragen, maar is zij gelukkig nog wel steeds actief als wedstrijdleider.

12,5 jaar wedstrijdleider en 10 jaar secretaris van de WECO. Alleen al vanwege die langjarige staat van dienst, verdient zij het om in de schijnwerper te staan en vrijwilliger van het jaar 2019 te worden. Maar het is niet alleen de tijd, de kwantiteit, maar ook de manier waarop, de kwaliteit!

Wedstrijdleider is zij met veel inzet en plezier. Ze gaat voorop bij de damesdag: leuke uitstapjes, bijzondere spelvormen, combineren met etentjes, workshops, golflessen, de Divadag en de uitwisseling met dames van de Peelse en Stippelberg.

De damesgroep op donderdag is niet meer zo groot als vroeger, maar is wel heel hecht en gezellig. Desiree heeft ook daar zeker haar steentje aan bijgedragen.

Na de informele receptie sloot Jan af met het bedanken van de organisatoren: Bas Op het Veld, die het in heel korte tijd voor elkaar heeft gekregen dat we op Eyckenduyn konden spelen en eten en Marco Van de Voort en Marian Kuenen voor de organisatie van de hele dag.

Aart Polderman

Klik hier voor de fotoreportage; met dank aan Aart.