Doet verandering van spijs altijd eten?

04.06.2019 > Nee, dit artikel gaat niet over een van de overheerlijke en niet te versmaden gerechten van onze eigen Joep “Braakhekke” Jansma. Graag wil ik jullie informeren over een verandering op onze golfbaan. Sinds een aantal weken is de afslagplaats van de rode teemarkers, volgens het spraakgebruik ‘de damesafslag’, van hole 8 verplaatst naar de hoger gelegen locatie voor geel, de ‘herenafslag’.

De dames mogen voortaan ook proberen om over de frontale, boomlange eik hun afgeslagen bal op de green laten te landen. Natuurlijk zal dit, evenals bij heel veel heren een bijna onmogelijke, zo niet onuitvoerbare opgave zijn.

Ik wil jullie graag laten weten hoe deze verandering tot stand is gekomen.

Het was tijdens een reguliere wedstrijd dat enkele dames hun mening uitspraken over het feit, dat de heren bij de afslagplaats van hole 8 voordeel genoten ten opzichte van de dames. Toeval was, dat een van de heren Swinkels hierbij aanwezig was, het verhaal aanhoorde, en als reactie per direct de teemarkers verplaatste naar de hogere locatie voor geel. Ongetwijfeld hebben veel dames dit al opgemerkt en de gevolgen ervaren.

Voor velen was deze verandering een verrassing, zo ook voor de RHB- commissie die dit soort aangelegenheden in haar takenpakket heeft. Uiteraard heeft naar aanleiding van deze eenzijdige wijziging overleg plaatsgevonden tussen de BV en de commissie.

Afgesproken is dat deze situatie een aantal weken als proef dient. Daarna wordt op basis van ervaringen beslist of er definitief een nieuwe afslagplaats komt voor rood.

Wat ik tot slot nog wel wil opmerken is dat we over het algemeen het golfspel niet makkelijker hoeven te maken. Er moeten wel uitdagingen blijven bestaan. Zo is het een feit dat veel heren de bal zeker niet verder slaan dan menige dame. Er zijn afslagplaatsen waar deze heren heel graag vanaf rood zouden willen afslaan om bijvoorbeeld minder afzwaaiers richting het water te hebben. Het blijft een spel waar we allemaal onze uitdagingen hebben.

Dus dames laat maar horen of deze verandering voor iedereen ‘smaakt’, of dat we toch terug gaan naar ‘grootmoeders recept’, wat normaliter natuurlijk altijd lekkerder is.

We horen het graag. Veel golfplezier!

René van Stokkem, voorzitter RHB-commissie