Tekenbeten ieder golfseizoen een probleem

30.04.2019 > We hebben onze leden al eerder via een artikel in ons clubblad (zie: Jaargang 14, Lente 2017) gewaarschuwd voor de mogelijke nare gevolgen van een tekenbeet en de ziekte van Lyme. Nu we voorlopig geen golfblad uitbrengen (de eerste digitale uitgave staat gepland voor 1 juli a.s.) willen we jullie het artikel ‘Pas op voor teken’ van de NGF bij het begin van het golfseizoen niet onthouden. Lees het NGF-artikel eens rustig door: ‘Voorkomen is beter dan genezen…’. Toch?

Pas op voor teken

De ziekte van Lyme en andere tekenbeetziekten kunnen zeer gevaarlijk zijn voor mensen. Golfclubs en -banen hebben een verantwoordelijkheid naar hun leden om ze te wijzen op de gevaren van deze ziekte en hoe hier preventief mee om te gaan.

Teken komen niet uitsluitend voor in bossen, maar zijn overal te vinden waar natuur is: in achtertuinen, stadsparken, duinen en ook op golfbanen. Om die reden is de NGF een structurele samenwerking aangegaan met de Stichting Tekenbeetziekten en de Nederlandse vereniging voor Lymepatiënten om gezamenlijk golfers te informeren over risico’s en het voorkomen daarvan.

Ziekte van Lyme

Alleen al in Nederland worden jaarlijks zo’n 1,5 miljoen mensen gebeten door een teek. Teken kunnen actief zijn bij temperaturen boven de 5-7 graden. In 2014 nog kregen 23.500 mensen een rode ring- of vlekvormige uitslag op de huid, wat duidt op de ziekte van Lyme.

De ziekte van Lyme kan opgelopen worden door een beet van een met de Borrelia-bacterie besmette teek. Indien niet tijdig gediagnosticeerd en behandeld, kan de ziekte van Lyme een ernstige, invaliderende en chronische ziekte worden. Preventieve maatregelen, controleren op teken na een rondje op de baan, de teek snel verwijderen en weten op welke symptomen je moet letten, zijn essentieel om de kans op de ziekte van Lyme te minimaliseren.

Omdat voorkomen beter is dan genezen, volgt hieronder (zie de link naar het volledige artikel) een stappenplan om de kans op een tekenbeet en eventuele ziekte zo klein mogelijk te maken.

Klik voor het volledige artikel op: