Wereld Handicap Systeem (WHS)

10.12.2020 > Zoals eerder aangekondigd, stappen we in Nederland in 2021 over naar het Wereld Handicap Systeem (WHS). De komende maanden wordt door zorg van de NGF alles op alles gezet om de invoering van het WHS zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen. Middels dit nieuwsitem informeren wij jullie verder over de transitieperiode. Om de transitie in goede banen te leiden, zijn er twee periodes waarin er voorbereidingen worden getroffen vooruitlopend op de formele introductie van het WHS.

Fase 1: Transitie naar WHS van 16 december 2020 tot 4 januari 2021

• In de periode vanaf woensdag 16 december tot maandag 4 januari worden geen qualifying scores verwerkt en kunnen ook geen andere handicapaanpassingen worden doorgevoerd.
  • Scores die in deze periode ingeleverd worden, komen in een wachtrij en worden, chronologisch, vanaf 4 januari met terugwerkende kracht verwerkt.
  • Scores van vóór 16 december, die niet vóór 16 december zijn ingevoerd, zullen op geen enkel moment meer kunnen worden verwerkt, ook niet met terugwerkende kracht vanaf 4 januari.

Fase 2: Dubbele handicap vermelding vanaf 4 januari tot 1 maart

• Zowel de WHS- als de EGA-handicap zal worden getoond op de digitale NGF-pas in de GOLF.NL app.
  • Vanaf 4 januari kunnen de spelers en de handicapcommissies de achterliggende (maximaal) 20 scores zien waarop de WHS-handicap is gebaseerd.
  • Vanaf 4 januari worden alle qualifying scores verwerkt voor zowel de EGA als de WHS-handicap.
  • Van woensdag 16 december tot maandag 1 maart is de EGA-handicap nog leidend, maar draait de WHS-handicap al op de achtergrond mee. De twee handicaps lopen parallel tot 1 maart. Clubwedstrijden worden nog gespeeld op basis van de EGA-handicap tot 1 maart.

GO-LIVE WHS op 1 maart:

• De oude EGA-handicap verdwijnt en is niet meer zichtbaar op de digitale pas. Overal verschijnt nu alleen de WHS-handicap.
  • Met ingang van de WHS-handicaps op 1 maart 2021 gaan ook de nieuwe baanhandicaptabellen gelden.

Effectief is er dus een transitie periode van ruim 2 maanden:

• Waarin de handicaps na het invoeren van qualifying scores aangepast worden onder het WHS-systeem en ook nog volgens het EGA-systeem.
  • Waarin de commissies kunnen bekijken welke aanpassingen ze eventueel per 1 maart willen doen en kunnen hiervoor in contact treden met de desbetreffende spelers.
  • Waarin alleen voor wedstrijden in Nederland nog de EGA-handicap gebruikt wordt en de huidige playing handicaptabellen van kracht zijn. Mocht de testfase eerder dan gepland succesvol zijn afgerond dan is het mogelijk om vóór 16 december 2020 alle WHS-handicaps te tonen op de digitale NGF-pas.

In de komende maanden houden we jullie op de hoogte, maar je kunt kan ook via www.ngf.nl/whs veel informatie vinden over dit onderwerp. Vanzelfsprekend staan wij ook voor jullie klaar en kunnen jullie vragen per e-mail sturen aan rhbcommissie@golfvereniginggolfhorst.nl

Met sportieve groet,

regel, handicap- en baancommissie Golfvereniging Golfhorst