Winterhandicap en winterregels vanaf 1 november 2020

31.10.2020 > Winterhandicap: je actuele EGA-handicap is -voor de clubwedstrijden- met ingang van zondag 1 november omgezet naar een winterhandicap. Deze handicap wordt gedurende de winterperiode aangepast naar aanleiding van je uitslagen. Op deze manier blijft het toch leuk om onderling wedstrijden te spelen. Eind maart wordt de winterhandicap weer opgeheven en spelen we de clubwedstrijden weer met de dan geldende WHS-handicap. Op 1 januari 2021 wordt immers het Wereldhandicapsysteem (WHS) ingevoerd.

Winterregels

Tevens zullen vanaf 1 november de winterregels weer ingaan. Ervaring leert dat de condities in de baan de komende weken steeds minder worden, waardoor het spelplezier mogelijk zal afnemen. De local rule ‘plaatsen’ wordt ingevoerd voor clubwedstrijden en geldt van 1 november tot 1 april.

De bal plaatsen: Je mag de bal in het algemene gebied van de baan plaatsen en schoonmaken. Je moet de bal dan markeren, opnemen, schoonmaken en terugplaatsen binnen 15 cm (scorekaart lengte) van de oorspronkelijke ligplaats en niet dichter bij de hole.

Noot: “algemene gebied” bestaat uit de hele baan, met uitzondering van de afslagplaats, hindernis, bunker en green.

Toch qualifying lopen?

We weten dat sommige mensen toch graag qualifying willen spelen. Dat kan. Speel je geen clubwedstrijd, dan kun je net zoals normaal een qualifying ronde spelen, mits de baan qualifying is. Wil je de clubwedstrijd ook qualifying spelen? Ook dat kan. Via de app Golf.nl kun je iedere ronde die je hebt gelopen invoeren als qualifying. Omdat deze mogelijkheid bestaat, kan men zelf kiezen om wel of niet qualifying te lopen. Op die manier kan iedereen op een prettige manier de winter doorkomen.

Wij wensen iedereen veel spelplezier!

Op onze website onder Commissies > RHB-commissie, vind je meer info over de tijdelijke regel en de app.

America, 31 oktober 2020, de RHB- en wedstrijdcommissie