Zomertoernooi 2019: een heerlijke dag met verrassingen

13.08.2019 > Het zomertoernooi 2019 zit er (helaas) weer op. Wat kan een vereniging zich beter wensen dan een  overvol deelnemersveld. 96 mensen  aan de start, fantastisch golfweer, niet te warm, een klein briesje en een dag met verrassende elementen. Zo kreeg Ieder team een genummerd balletje dat  je niet kwijt moest raken om voor een speciale prijs in aanmerking te komen. En er waren  uiteraard ook  prijzen voor onder meer de beste spelers en speelsters. En als er prijzen te winnen zijn, dan komt de winnersmentaliteit bovendrijven, maar altijd op een sportieve en soms hilarische manier.

Marco, de voorzitter van de wedstrijdcommissie, had zich weer uitgeleefd om een extra spelelement aan dit jaarlijkse toernooi toe te voegen. Vol enthousiasme legde hij uit waar de extra scorekaart voor was bedoeld die ieder team had gekregen. Elke speler moest minstens 4 keer een hele hole met het genummerde balletje spelen. De score daarvan moest apart worden vermeld. Het team dat na de wedstrijd het balletje weer kon inleveren en als team de beste score had, kon een mooie prijs winnen. De woorden van Marco waren nog niet koud of binnen teams werd druk gediscussieerd over de beste strategie, wie voelde zich op welke hole het meest zeker en zou daar met het teamballetje spelen. Want oh, oh, je zou maar net aan de beurt zijn en het gemerkte balletje in de vijver zien belanden of niet meer terug kunnen vinden. Ik heb mensen naar dat balletje zien zoeken tussen elk grassprietje aan de waterkant in de hoop het ding te vinden. Het leek wel alsof het om een gouden exemplaar ging.

9 teams kwamen uiteindelijk met lege handen bij Marco terug. Eén daarvan was komisch genoeg het team met de laagste gemiddelde handicap: “op hole7, de gemakkelijkste hole van allemaal, sloeg jij het balletje in de bush”, zo werd de schuldige op het terras nog eens flink ingepeperd. Het slachtoffer kon er alleen maar om lachen.

Een ander team, met bal nummer 13 (dat moest ook wel fout gaan) zag zijn bal in het water bij hole 14 verdwijnen, niet meer te vinden. Kennelijk niet goed gezocht, want een ander team kwam het triomfantelijk bij Marco inleveren. In dat onfortuinlijke team nr. 13 zat onder meer Theo Nabben. Die moet wel zo van slag geweest zijn dat hun team geen genummerd balletje meer had dat hij op hole 15, waar de second neary te behalen was, zijn naam zette op het bordje van de dames. Arme Theo!!! ‘Zo erg was het toch niet’.

Traditiegetrouw moesten ook nog de putt-talenten worden beproefd, 5 balletjes putten door een soort hamsterhekje. Ieder poortje vertegenwoordigde een bepaalde score. Eén dame, ik zal haar naam niet noemen, putte zo hard dat het hele hekje omviel. (Of was het toch de wind?) Geen wonder dat zij geen enkel punt scoorde.

En dan toch ook nog  de belangrijkste prijswinnaars: het team van Kitty, Trinett, Pierre en Fred had de hoogste teamscore. Zij mogen een dagje golfen in Overloon.

Piet Hutjens was de beste individuele mannelijke speler met maar liefst 42 stablefordpunten. De eerste prijs bij de dames ging naar Renée Backus met 38 punten.

Niet onvermeld mag verder blijven dat René van Stokkem op hole 15 een eagle geslagen heeft.  De beste putter was Cyril van der Beuken. Hij putte 10 punten bij elkaar. Alle prijswinnaars: proficiat!

Na de prijsuitreiking, met een welverdiend applaus voor de organisatie, werd het tapasbuffet geopend met 23 heerlijke gerechtjes.

Het zomertoernooi 2019 zit erop en wat voor een. Het bestuur wilde dat zoveel mogelijk mensen zich zouden inschrijven. Me dunkt, het heeft geen reden tot klagen!

Bets van der Heijden

Klik hier voor de sfeervolle fotoreportage van Aart Polderman!