Zomertoernooi 2020: ouderwets gezellig!

01.08.2020 > Zoals ieder jaar organiseerde de wedstrijdcommissie ook dit jaar weer op zondag 26 juli het traditionele zomertoernooi. Er waren 64 deelnemers. In deze tijd waarin we toch voorzichtig moeten zijn met grote aantallen mensen, is dat een mooi gezelschap. Hoewel de weersvoorspellingen in het begin van de week bar en boos waren, 80% regenkans, waren de weergoden ons op deze zondag juist goed gezind. Heel goed zelfs!

Vanaf 11 uur werd er op het terras koffie met Limburgse vlaai geserveerd. Hier hadden de deelnemers de tijd om te kijken met wie ze die dag al golfend door gingen brengen. Rond half 12 heette de voorzitter de aanwezigen welkom, maar moest dat helaas doen met de trieste mededeling dat in de afgelopen week 2 leden en 1 oud-lid waren gestorven. De overledenen werden tijdens een korte stilte herdacht.

Na nog enkele coronaveiligheidstips van het bestuur gaf Kitty uitleg over het programma van de dag en over het spel met de extra bal (ons allemaal inmiddels bekend).

De wedstrijd

Er werd een korte tussenstop ingelast tussen hole 1 en hole 10. Er stonden tafels en stoelen: ‘Derks restaurant’. Hij serveerde gyros in een pitabroodje met een door Ton bereidde tzatzikisaus, en een klein, -niet teveel alcohol in de wedstrijd-, drankje naar keuze.

De wedstrijd liep goed, het weer was goed en de baan lag er prachtig bij. Zo meldden 64 tevreden golfers mét of zonder extra balletje zich bij de wedstrijdleiding. Slechts 5 van de 16 ballen werden ingeleverd. Op de kaarten stond in alle openheid vermeld waar én soms zelfs hoe de bal verloren was geraakt. Meestal had het iets met water te maken. Een team kwam met zowel hun eigen, als met de teambal van een andere flight binnen!

‘De paden op de lanen in…’

Vóór de prijsuitreiking nam Jan Buskes nog een keer het woord. Nu met heel verheugend nieuws. In een lange aanloop de spanning opdrijvend, kwam het hoge woord eruit: de 4 paden die tegen de berg oplopen, worden op verzoek van Bodemzorg op 31 augustus en 1 september a.s. grondig gerenoveerd en voorzien van een duurzame asfaltlaag. Een lang gekoesterde wens van de vereniging en van de heren Swinkels gaat daarmee in vervulling. Harrie en Hendrik hadden er een rondje voor over.

In het zonnetje

In het verlengde hiervan, gaf het bestuur aandacht aan het buitengewoon geëngageerd lid (van verdienste) van onze vereniging: Fried Hoeijmakers. Fried heeft op bijzonder plezierige wijze contacten onderhouden met de gebroeders en met Dick Rootert van Bodemzorg. De Golfhorst is ontzettend blij met een man als Fried. Hij heeft bij Bodemzorg regelmatig aangedrongen op verbetering van de paden en dat is uiteindelijk bekroond met dit succes.

Fried is een uitermate loyale vrijwilliger. Mede dankzij zijn kennis en zijn netwerk hoeven wij binnenkort niet meer te ploeteren, maar dartelen wij over een geheel vernieuwd wegennet over de berg van de Golfhorst. Het applaus en het mandje speciaal-bier is absoluut verdiend.

De prijzen

De 1e prijs ging naar Peter Bouten (bout6) met maar liefst 40 stablefordpunten. De 2e prijs was voor Wiel Dirckx met 39 punten en de 3e prijs voor Ben Metsemakers, ook 39 punten. Zij kregen een greenfee voor een ronde golf op Haus Bey. Veel plezier gewenst.

Annette Mertens en Gonda Fivet waren respectievelijk 4e en 5e en kregen een alcoholische versnapering in de vorm van een fles Aperol of een fles Baileys.

Natuurlijk was er ook een neary, second neary en een longest. Het vermelden waard is dat Martie Hegger zowel met de neary als de longest naar huis ging. Bij de heren was de longest voor Ernest Keulers en de neary voor Leo van de Laak. Bij de dames stond er geen naam op het bordje van de second neary, in de plaats daarvan werd daarom een poedelprijs uitgereikt, Lenie Smit was de ‘gelukkige’. Bij de heren was de second neary voor Ger van de Munckhof. Gefeliciteerd allemaal!

De prijs voor de extra bal ging naar het team van captain Jan Buskes. Samen met zijn flightgenoten wisten zij een score neer te zetten van 93 slagen. Dat was er nét eentje minder dan het team van captain Ernest Keulers met 94. Annette Mertens, Marian Gommans, Ben Metsemakers en Jan Buskes van harte proficiat.

Na de prijsuitreiking serveerde het team van Ton Daamen een bordje met mini BBQ vlees, een mini-broodje, coleslaw en cocktailsaus.

Conclusie

Het was zoals altijd een gezellig en geslaagd toernooi. Hopelijk kunnen wij volgend jaar weer meer leden veilig laten inschrijven.

Zon, weinig wind en geen spatje regen, dus: verwijder alle weerapps van je telefoon en kijk gewoon ’s morgens naar de lucht. Ouderwets, …maar de meest betrouwbare methode.

Namens de wedstrijdcommissie,

Han Driessen,

Kitty Collin en Marian Kuenen

>>>  Klik hier voor de fotoreportage!