Oliebollentoernooi: alvast met een aantal nieuwe regels

31.12.2018 > Op zaterdag 29 december is er het jaarlijkse gezelligheidstoernooi (oliebollentoernooi, red.) voor alle leden van de grote baan én leden van de Americabaan. Leden van de Americabaan hoeven voor deze wedstrijd geen greenfee te betalen. De weersverwachting is redelijk en mede daardoor is het aantal inschrijvingen de laatste dagen voor het evenement nog aangegroeid tot 106, bijna het maximum.

We zien veel oudgedienden maar ook een groot aantal nieuwe gezichten. Door het grote aantal aanmeldingen wordt er gestart op 27 holes, waarvan ieder er 18 speelt.

Vanaf vandaag worden de nieuwe golfregels toegepast, waarvan er een paar op papier worden  uitgelegd. Iedereen slaat af  van rood, wel zo gezellig.

We spelen in flights van vier, waar ieder ongeveer gelijke handicap heeft, maar iedereen maakt ook deel uit van een team van drie, samengesteld op basis van een wiskundige formule die alleen Marco kan ontcijferen en die ook niet controleerbaar blijkt. Er is een zestal extra prijzen voor neary’s en second neary’s, (notabene nog nooit vertoond: een second neary op hole 9!). Niet iedereen zal alle holes passeren, maar dat komt dan weer goed met het team, omdat alle leden van het team samen alle holes zullen spelen. Tot slot staan op de kaarten negatieve handicaps genoteerd en dat maakt het systeem dermate onbegrijpelijk dat de wedstrijdcommissie achteraf ook geen enkele discussie hoeft te vrezen, want uitleggen kunnen ze het toch niet.

In totale verwarring gaan we de baan op, maar dat wordt gelukkig gecompenseerd doordat we gewoon het aantal slagen mogen noteren met een maximum van 2x par +1 en dan zal alles goed komen.

En het komt goed. Na vier uur is iedereen binnen en dat heb ik bij zo’n grote wedstrijd nog niet meegemaakt. Maar goed ook, want om drie uur begint het buiten aardig guur te worden en zijn we blij dat we naar binnen kunnen. Daar wachten de drankjes en de oliebollen (voor menigeen teveel!).

De scores variëren van 72 tot boven de 120 slagen. De prijsuitreiking is verrassend in overeenstemming met de scores. Alles bij elkaar uitstekend bedacht en goed verzorgd door de wedstrijdleiding.

Na afloop worden we alvast ingeleid in het komende carnavalsseizoen door een originele buut van Marc Clabbers als Bjoetie Kees. Erg complimenteus is Kees niet voor de meeste aanwezigen, maar een zelfstandig ondernemer moet nu eenmaal zelf zijn klanten maken…

Joep Jansma

Klik hier voor de fotoreportage. (met dank aan Aart Polderman).