Oranjetoernooi op Koningsdag: geslaagd ondanks weer!

29.04.2019 > Op Koningsdag, dit jaar de laatste zaterdag van april, wordt het eerste Oranjetoernooi gespeeld onder wisselende weersomstandigheden, die in schril contrast staan met de zomerse paasdagen. Voor het eerst zijn er deze keer posters opgehangen om deelname te stimuleren; er is immers concurrentie te verwachten van vakantie- en koningsdagactiviteiten. Ondanks de slechte weersverwachtingen zijn er 35 inschrijvingen en heeft er niemand afgezegd.

Als we in de auto op weg zijn naar de Golfhorst ziet het er vanwege een stortbui nog even naar uit dat het hele feest niet door kan gaan, maar na een enthousiaste toespraak van Desirée is het tegen 11 uur droog genoeg om te kunnen starten en later schijnt zelf de zon nog.

De commissie, bestaande uit Desirée en Ted, heeft weer een originele opzet bedacht: een vlaggetjeswedstrijd, de beste brutoscore en beste stablefordscore. Daarnaast zijn er nog prijzen voor de longest, de neary en second neary, aan prijzen dus geen gebrek.

De vlaggetjeswedstrijd komt er op neer dat degene die het beste zijn of haar handicap (of beter) speelt winnaar wordt. Iedere deelnemer moet een vlaggetje plaatsen op de plek waar de bal terechtkomt na het aantal slagen van de PAR van de baan (70) opgeteld bij de eigen handicap. Dus een speler met hcp 36 plaatst het vlaggetje na de 106e slag (70+36).

Het eerste vlaggetje kwamen we tegen op de green van hole 14 en het laatste kwam te staan vlak voor de green van hole 18.

Er wordt bedroevend slecht gescoord (we zullen het weer maar de schuld geven), maar enkelen hebben daar blijkbaar geen last van.

Voor de commissie is het dan lastig dat er meerdere spelers zijn die voor meerdere prijzen in aanmerking komen (wat eigenlijk toch te verwachten is), maar dat wordt natuurlijk creatief opgelost. In het eindresultaat steekt Ada met kop en schouders uit boven de rest, maar ook Karel komt voor meerdere prijzen in aanmerking. Waarschijnlijk zijn zij echte buitenmensen, die van regen en wind geen last hebben. Door de creativiteit van de organisatie worden er nog een hele hoop winnaars meer naar voren geroepen.

Wederom een zeer geslaagde dag op de Golfhorst. Sponsoren van prijzen en broodjes bedankt, maar vooral Desirée en Ted bedankt omdat het aan alle kanten klopte!

Het weer kan in deze tijd van het jaar ook heel mooi uitpakken, maar we hebben weer eens gezien dat het wel erg bar en boos moet zijn om een gezelligheidstoernooi niet door te laten gaan. Op naar het volgend jaar!

Joep Jansma