Lopen van een papieren Qualifying kaart

Door een qualifying kaart (Q-kaart) te lopen, kun je proberen je handicap te verlagen. Loop je een Q-kaart dan doe je dat met een marker die ten minste EGA-handicap 54 heeft en moet je voldoen aan de voorschriften van de NGF.

> Gebruik van het beeldscherm op de Golfhorst

Loop je op de Golfhorst dan noemt ons computerprogramma E-Golf4U de kaart een “Qualifying“ kaart. Speel je op een andere baan, dan is dat een “Vreemde” kaart. Je kunt zowel 9 als 18 holes lopen om je handicap aan te passen, je kunt echter maar één keer per dag een 9-holes kaart lopen.

De NGF-voorschriften, bij invoer via het beeldscherm in het clubhuis, bestaan uit vier stappen:

1. E-Golf4U-sticker aanmaken op het beeldscherm;
  2. Score tijdens de ronde op de kaart noteren;
  3. Direct na de ronde score invoeren op het beeldscherm;
  4. Op de kaart de score vermelden en handtekeningen plaatsen door speler en marker en de kaart ten minste 1 jaar thuis bewaren.

De sticker wordt afgedrukt als je vóór de ronde inlogt op E-Golf4U en “Qualifying“ kaart kiest. Als je de baan hebt gelopen voer je samen met de marker het resultaat van de ronde in. Na het inloggen kies je “score invoeren”. Vergeet niet het slotje “afmelden” te toetsen.

Nadat de totaalscore is ingevuld en jezelf en je marker de handtekening op de kaart hebben gezet, dien je deze ten minste 1 jaar zelf te bewaren. De R&H-commissie kan, als daar aanleiding voor is, de kaart ter controle opvragen.

Een gedetailleerd stappenplan voor het invoeren in E-Golf4U tref je aan bij het beeldscherm.

> Andere binnenlandse baan

Als je op een andere baan dan de Golfhorst speelt, vraag dan een gele NGF-sticker en plak deze op de kaart. Deze sticker dient als bewijs dat de baan qualifying is. Heb je een Q-kaart gelopen op een baan, waar ook een E-Golf4U beeldscherm staat dan kun je daar dezelfde procedure volgen als op de Golfhorst.

Het is echter ook mogelijk om de “vreemde” kaart op je computer thuis in te voeren via de site van de vereniging. Log in op E-Golf4U en kies “Vreemde kaart”. Natuurlijk kun je voor de invoer ook de Golf.nl-app met de digitale scorekaart gebruiken.

Je dient de kaart ten minste 1 jaar te bewaren. De R&H-commissie kan, als daar aanleiding voor is, de kaart ter controle opvragen.

> Buitenlandse baan

Ook op een buitenlandse baan kun je een qualifying- en wedstrijdkaart lopen. Voor de aangesloten landen verwijzen wij naar de site van de Vereniging > Commissies > Regel- en handicapcommissie > EGA-landen toegestaan voor buitenlandse kaarten.

De ronde die kun je registeren via ‘vreemde kaarten’ in E-golf4U. Je kunt geen baan selecteren omdat buitenlandse banen niet in E-golf4U zijn opgenomen. Je volstaat dan met het invoeren van het aantal stablefordpunten dat je zelf berekende. Uiteraard moet je de kaart ook 1 jaar bewaren en ervoor zorgen dat uit de kaart blijkt dat de baan qualifying was.

> No Return

Als je niet volgens de bovenstaande procedures handelt, krijgt de kaart een “No Return”.

Bij een No Return stijgt je handicap met 0,1 punt tot maximaal 36.

Je krijgt een No Return bij:

• Een “vreemde kaart” waarop de gele sticker ontbreekt;
  • Een buitenlandse kaart waaruit niet blijkt dat de baan Qualifying was;
  • Een onvolledig ingevulde kaart;
  • Een wel aangemelde, maar niet ingevoerde kaart in E-Golf4U;
  • Een binnen 1 jaar door de R&H-commissie opgevraagde kaart, die niet kan worden overlegd.

Als je nog vragen hebt, kun je natuurlijk altijd terecht bij de leden van de regel- en handicapcommissie.

Namens de regel- en handicapcommissie, Jan Buskes en Piet Tacken

America, 20 oktober 2016