Heren 1 Zondag

Samenstelling team: Ralph Boonhof (captain), Job Pijpers, Ton Daamen, Marco Van de Voort, Guido Roy, Paul van Zon, Theo Pijpers (reserve) en Karel Dirkse (reserve).

Oosterhout, zondag 30 april 2017

Het was alweer speeldag nummer 3. We mochten naar Oosterhout waar we moesten spelen op Landgoed Bergvliet. Volgens de weersomstandigheden hadden we uiteraard weer ontzettend veel geluk. Maar naast een brandende zon was er ook een harde wind met flinke windstoten. Dat maakte deze golfbaan met lange holes zeer lastig.

Na ontvangst met een kopje koffie en een lekker worstenbroodje mochten we weer aan de bak. Om 9.30 uur startte de wedstrijd en Job en Paul mochten beginnen. Daarna moesten Marco en onze invaller Karel spelen. Ralph en Guido volgde als laatste flight. Het zou een zeer spannende wedstrijd moeten worden, want de winnaar doet nog mee voor het kampioenschap.

Job en Paul begonnen in de ochtend met de wedstrijd en het was spannend. Het ging de hele ochtend tegen elkaar op maar we verloren helaas net op de laatste hole. Karel en Marco dachten de eerste 2 punten al binnen te halen met een 4-up voorsprong. Maar de tegenstanders lieten het er niet bij zitten en vochten hard terug. Deze wedstrijd eindigde nog in all square, tussenstand 3-1 voor De Dorpswaard. Dit betekende dat Guido en Ralph de volle punten moesten pakken. In het begin van die koppel kwamen ze al gauw in de problemen. Geen van beiden kon het matige spel herstellen en derhalve kwamen ze op een 5-down achterstand. Ze wisten nog 3 holes te winnen maar na hole 17 was deze wedstrijd beslist. 5-1 voor De Dorpswaard.

We gingen de middag in met een minder fijn gevoel. Na de lekkere lunch moest er dus geknald worden in de singles. Job start als eerste en laat zijn klasse zien. Na een lange en spannende partij wist hij de volle 2 punten te pakken. Karel ging als 2e van de tee, het was niet zijn sterkste pot en verloor deze partij dan ook met flinke cijfers. Paul volgde als 3e  starter; ook deze wedstrijd ging zeer gelijkwaardig tegen elkaar op. De tegenstander bleek net iets beter te zijn. Op hole 17 viel de beslissing in het voordeel voor De Dorpswaard, tussenstand 9-3. Guido speelde als 4e die dag en wist een achterstand van 2-down naar 2-up om te zetten. Op hole 18 stond hij nog met 1-up voor maar wist uiteindelijk all square te spelen.

Ook Marco speelde een zeer spannende pot. Na het om en om winnen van holes was het de tegenstander die het besliste op hole 17. Ralph speelde als laatste en wist zijn spel helemaal om te zetten. Hij kwam al snel met een 6-up voorsprong en gaf de tegenstander geen schijn van kans. Deze wedstrijd werd al vroeg beslist en gewonnen met dikke cijfers.

De eindstand 12-6 voor De Dorpswaard

Golfteam Heren 1 De Golfhorst

De Turfvaert, zondag 23 april 2017

Na 2 weken niet gespeeld te hebben, mochten we eindelijk weer competitie-spelen. Dit keer mochten we naar De Turfvaert om het op te nemen tegen Bois le Duc. Altijd fijn om op zondag om 6:15 uur in de auto te zitten. Vol goede moed reden we er naartoe. Na een heerlijk kopje koffie en een worstenbroodje mochten we gaan starten. Met als kopmannen Paul en Job, die speelde tegen handicappers 4,3 en 6,1. Hierna mochten Ton en Marco er achteraan gaan, zij speelden tegen handicappers 5,9 en 10,7. En als laatsten mochten Ralph en onze lefty Guido. Zij speelden tegen handicappers 10,7 en 11,0.

Na een zware ochtend waren Ralph en Guido helaas al als eerste binnen en hadden samen niet goed kunnen spelen en verloren de partij met 6/5. Marco en Ton hadden een lekkere ochtend en met goed spel en teamwork kwamen ze tot een mooie overwinning van 4/2. Paul en Job mochten tot hole 18 strijden en wisten er een all square uit te slepen na een redelijk zware ochtend.

Dit betekende dus dat we aan een lekkere lunch konden beginnen met een 3-3 gelijke stand. Onder het genot van een broodje brie en een broodje kroket werden de goede maar ook de ‘mindere’ ballen besproken. En de tactiek voor de middag werd ook nog maar is aangehaald.

Vol goede moed mocht Job weer als eerste aan de bak. Hij wist zijn tegenstander op de eerste 6 holes al zenuwachtig genoeg te krijgen om 3-up te staan en die voorsprong ook niet meer weg te geven. Hij won zijn single met 2/1. Tussenstand: 5-3 voor De Golfhorst.

Ton mocht als 2e starten en wist helaas niet genoeg holes te winnen. Doordat zijn tegenstander geen fout maakte, wist Ton niet te overtuigen. Hij verloor zijn single met 3/2. Tussenstand: 5-5.

Paul mocht als 3e starten en wist de eerste 9 vrij goed te spelen. 2-up, 3-up, 2 up, 1-up… helaas wist hij dit niet vast te houden doordat zijn tegenstander de 2e 9 heel goed speelde. Paul verloor zijn single met 2 down op de 18e. Tussenstand 7-5 voor Bois le Duc.

Guido mocht als 4e starten, en wist zijn mindere spel van de ochtend om te zetten in goed spel. En kwam zelfs tot een 3-up tussenstand. De 2e 9 verzwakte hij helaas weer. Uiteindelijk wist hij (door een geheim trucje wat binnen bepaalde kringen blijft) zijn tegenstander een foutje te laten maken. Deze single werd all square. Tussenstand 8-6 voor Bois le Duc.

Ralph mocht als 5e starten, ook hij wist zijn mindere spel om te zetten in goed spel. En ook hij kwam op een comfortabele voorsprong. En wist hij dit gelukkig ook goed door te zetten en trok de winst over de streep op hole 17 (2/1). Tussenstand 8-8

Marco mocht als laatste starten, zijn driver werkte ‘s morgens niet echt mee. En hier werd hij dan ook op geattendeerd op de 1e tee door zijn tegenstander. Gefocust en gebrand om de wedstrijd te winnen liet Marco dit links van zich liggen en pakte hij zijn houten 3 uit de tas (nu ook wel de magische houten 3 genoemd) en gaf zijn tegenstander even een lesje afslaan. Het bleef wel de hele wedstrijd spannend en na hole 15 stond Marco 1-up. Hierna duurde het vrij lang voordat we weer de groene polo zagen, dit omdat er links en recht wat gezocht moest worden. Maar op hole 18 met publiek erbij wist Marco na een spannende 18e hole de wedstrijd met 1-up te winnen.

En zo eindigde de wedstrijd met 10-8 in het voordeel van De Golfhorst.

De eerste overwinning is binnen, en we hebben nog kans op het kampioenschap!

Hierbij wil ik nog een ding toevoegen: dat is dat ik trots ben op dit team omdat we dit samen hebben geflikt tegen deze goede handicappers. Een goed en gezellig team. Mannen top gedaan!

Job Pijpers

————————————————————————————–

Zondag 2 april 2017: Golfhorst 1 – Landgoed Bergvliet 1

Afgelopen zondag begon voor ons weer de NGF-competitie. Met Theo Pijpers als invaller voor de verhinderde Ton togen wij naar Den Bosch om aan te treden tegen Landgoed Bergvliet. Bois-le-Duc, met als homecourse Golf parc De Pettelaar, was deze dag gastheer en omdat hun baan te kort is voor de NGF-competitie speelden we op Burggolf Haverleij. Na de ontvangst, met koffie en een Bosch bolletje, bleek de eerste tee voor sommigen onder ons lastig te vinden. Of dat nu lag aan de dichte mist die er op dat moment nog hing, weet ik niet. Onze tegenstander, Landgoed Bergvliet, zag er op papier een stuk sterker uit, maar vol goede moed begonnen we aan de foursomes.

De eerste vier holes werden in steeds meer optrekkende mist gespeeld waarbij het onbekend zijn met de baan alles er ook niet gemakkelijker op maakte. Job en Paul beten het spits af maar wisten het niet erg lang vol te houden. Zij waren ruim voor de geplande lunch tijd binnen en zij verloren met 7&5. Theo en Marco, in de tweede flight gestart, wisten het een stuk beter te doen. Zij kwamen na ruim 4 uur spelend de 18e hole afgelopen en wisten een ”AS” uit het vuur te slepen. Het eerste punt van dit seizoen is binnen! Guido en Ralph sloten de foursomes af en hielden het lang vol maar moesten uiteindelijk toch het onderspit delven en verloren met 2 down. 1 Puntje maar in de foursomes, dus ’s middags moest er gevlamd worden.

Na de prima verzorgde lunch mocht Job als eerste van start. Wederom was hij redelijk snel klaar (6&5) en kon hij de rest aanmoedigen bij de green van de 13e hole. Theo wist het tij ook niet te keren en verloor met 2&1. Het ging wel al de goede kant op wat betreft scores want de derde en vierde partij wisten respectievelijk Paul en Guido te winnen (2up en 2&1). Guido’s eerste single in de competitie en meteen gewonnen! Jammergenoeg lukte het Marco en Ralph niet om de lijn door te zetten. Zij verloren met 4&3 en 3&2. wat resulteerde in een einduitslag van 13-5 voor Landgoed Bergvliet. Jammer van de nederlaag maar de uitslag biedt wel uitzicht op beter in de volgende wedstrijden. Theo bedankt voor het invallen en het punt.

Volgende week zijn wij zelf gastheer en 23 april mogen we weer aan de bak op de Turfvaert tegen Bois-le-Duc.