Heren Team 2 Senioren Vrijdag

Heren Senioren 2 Vrijdag (27 holes)

Team: Math Arts (teamcaptain), Pierre Duchateau, Ger Geurts, Gerard van Ham, Ger Heldens, Leo v.d.Laak, Hub Sturme en Arnold Wolthuis.

Speelschema:

vr 12 april: Toxandria:  De Gulbergen 4 – Golfhorst 2

vr 19 april: Golfhorst (gastclub)

vr 26 april: Maastricht:  Golfhorst 2 –  Best 4

wo 01 mei: Best: Toxandria – Golfhorst 2

vr 10 mei: De Gulbergen:  Gofhorst 2- Maastricht 1

Best, 2 mei 2019

Derde NGF-wedstrijd zou een echte strijd worden dachten we van te voren…

Met Ton als invaller, trokken we richting Best. Dat het niet best werd, hadden we uitgesloten. Lekkere koffie en een worstenbroodje achter de kiezen trokken we ten strijde. Op een mooie maar ook moeilijke bosbaan hebben we ons goed verweerd, Arnold en Leo voorop en eerst puntje was binnen. Math en Hub volgden, fout putje van Hub op de voorlaatste green kostte hun het verdiende puntje. Ton en Pierre knokten maar helaas de oneerlijke strijd werd verloren. Tijdens de lunch werden we door onze captain streng toch rechtvaardig op onze plicht gewezen. BLIJF STRIJDEN VOOR DIE LAATSTE PLAATS. Dat hadden we dan ook goed in onze oren geknoopt. Tijdens de ronde werden we steeds via een scorebord op de hoogte gehouden van de stand van zaken, iedereen kon dan ook zien of we aan onze plicht voldeden. Wij als onderdanige spelers hielden ons aan de afspraak, helaas ging de captain zelf in de fout: na een harde strijd wist hij het enige puntje van de middag te bemachtigen, maar trots met twee punten erbij konden we gaan genieten van het natje en het droogje, die uitstekend geserveerd werden in deze prachtige accommodatie. Nog ff napratend hoe we de volgende wedstrijd tactisch ten strijde zullen trekken tegen Maastricht 1 gingen we weer voldaan na een mooie golfdag huiswaarts

Hub Sturme

Maastricht, 26 april 2019

Deelnemen is voornamer dan overwinnen…

26 April om 8.30 uur: vertrek vanaf parkhotel in Horst. We gingen gezamenlijk met een gehuurd busje naar het zuiden. Na een snelle rit met onze prima chauffeur Math zaten we om 10.00 uur aan de koffie met vlaai. Het weer was goed en de mooie baan ligt prachtig op de grens van Nederland en België. Na de kennismaking met onze tegenstanders uit Best, en nadat we hun handicap hadden gezien, kwamen we tot de conclusie: dit wordt menens! Toch waren de ochtendwedstrijden nog best spannend en de combinatie Gerard v. Ham/Ger Geurts wist zelfs te winnen.

Na een prima lunch met heerlijke aspergesoep begonnen we vol goede moed aan de enkelspelen. Het gemiddelde handicap verschil was ongeveer 10 punten in het voordeel van Best. Het werd  echter voor  onze tegenstanders echt geen walkover. Na 10 holes passeerde ik Math en hij meldde vol trots 1-up. Gerard  was nog gelijk. Ik zelf was nog het meest verrast, want na enkele missers van mijn  tegenstander stond het na 12 holes gelijk. Maar toen kwam Leo in een dipje en een half uur later zaten we op het terras aan het eerste biertje. Langzaam kwamen ook de anderen binnen. Gerard net niet. Math toch nog mis. Hub ook niet. Ger jammer allemaal sliche. Ger Heldens kwam als laatste en wij konden hem vanaf het terras met een biertje in de hand mooi volgen. Jammer van die  laatste pich: toch nog verloren. Op hole 19 deden we niet onder voor de mannen uit Best. Maar na deze met 16-2 verloren strijd, zitten we in hetzelfde schuitje als een jaar geleden. We staan de laatste plaats niet meer af. We troosten ons met de Olympische gedachte: deelnemen is voornamer dan overwinnen. Na een prima  diner en nog enkele biertjes vertrokken we om ongeveer 21.00 uur huiswaarts.

De stemming in ons team is nog steeds prima en we kijken terug op een mooie golfdag.

Groeten, Leo v.d. Laak

Toxandria, 12 april 2019

Het was een sportieve strijd…

Op vrijdag 12 april is de eerste wedstrijd gespeeld op Toxandria. Teamcaptain Math Arts, Ger Geurts, Arnold Wolthuis, Ger Heldens, Hub Sturme en Gerard van Ham speelden tegen het team van De Gulbergen. Het  was een sportieve strijd waar de nieuwelingen in de NGF-competitie Ger Heldens en Ger Geurts hun visitekaartje afgaven met een mooie bijdrage in het puntenaantal!

Stand in de poule:

De Gulbergen 4:12 pp

Best 4:12 pp

Maastricht 1: 6 pp

Golfhorst 2: 6 pp

Toxandria 3: 0 pp

Vrijdag 19 april ontvangen wij met gepaste trots op de Golfhorst de teams: Maastricht, Best, Toxandria en De Gulbergen. We gaan er een mooie dag van maken.

Groet, Gerard van Ham

De Noord-Brabantsche Golfclub Toxandria werd op 5 juli 1928 opgericht en was daarmee de eerste in Brabant en Limburg. Charles Stulemeijer, een bekend Breda’s industrieel, kocht de grond en richtte de club op. Hij vond het voor zijn onderneming en voor de stad Breda belangrijk dat er een golfbaan in de buurt zou komen. In de herfst van 1928 begon Copijn uit Groenekan met de aanleg naar het ontwerp van baanarchitect Harry S. Colt. Hij ontwierp negen mooie holes voor de ruime 43 aangekochte hectares die voornamelijk  bestonden uit woeste zandgrond met heide. Later werd de baan uitgebreid tot een 18-holesbaan. De baan werd op 14 september 1929 geopend.

(Op de foto de enige en ietwat bescheiden waterplas, wel voorzien van een reddingsboei…)