Heren Team 2 Senioren Vrijdag

Heren Senioren 2 Vrijdag (27 holes)

Math Arts (captain), Arnold Wolthuis, Ton Deriks, Jan Buskes, Gerard van Ham, Pierre Duchateau en Leo van de Laak.

Hub Sturme is reservespeler voor zowel Heren Senioren 1 als 2, indien nodig.

Heren Senioren 2 onderschrijven andermaal de Olympische gedachte

De Olympische gedachte en deugden zijn: alleen amateursport, meedoen is belangrijker dan winnen, ‘Vriendschap, Sportiviteit, Glorie, Eer en Vrede’. Heren senioren 2 hebben de afgelopen weken geheel in deze sfeer hun wedstrijden gespeeld. Heel anders dan bijvoorbeeld onze tegenstander van vandaag, Hoenshuis. Met een knipoog, natuurlijk, daarover later meer.

We speelden vrijdag 11 mei een bijna-thuiswedstrijd op de Peelse Golf. De gastheren maakten, en maken nog steeds, kans op het kampioenschap van onze poule, maar dan moesten wij wel van Hoenshuis winnen. Om de spanning er maar gelijk af te halen: het is ons niet gelukt. Ondanks dat er door onze buurmannen bij winst mooie beloningen in het vooruitzicht werden gesteld en al hun enthousiaste aanmoedigingen ten spijt. Volgende week is in Maastricht de finale tussen De Peelse en Hoenshuis.

Nee, Hoenshuis was voor ons vandaag duidelijk een maatje te groot. Bovendien blijken zij over een ijzeren discipline te beschikken. Hun laatste speler kreeg vóór zijn single te horen dat als hij zijn partij niet zou winnen, ‘haer te voot naor hoés kint gaon!’ (Voerendaals dialect).

Heel anders ging het er bij het team van de Golfhorst aan toe. Na de oppeppende voorbespreking door onze captain deed Leo van de Laak op zijn manier ook een belangrijke duit in het zakje: ‘mannen, wij strijden om het behoud van de laatste plaats, die geven wij niet meer af!’

Alle clichés zijn op deze dag van toepassing. Mooi weer, gastvrije ontvangst, leuke wedstrijden, gezellige borrel en afsluitend een (erg stevige asperges) -diner. Over de beet die asperges moeten hebben en hoe ze het beste gekookt kunnen worden, zijn interessante discussies gevoerd. Tijdens het diner spraken de captains over en weer vriendelijke woorden en bedankjes.

Leo van de Laak bedankte onze captain Math met een flinke zak asperges voor de organisatie de afgelopen weken en voor zijn inspanningen om van ons team een eenheid te smeden. Math is als captain met lof geslaagd.

Samenvattend. Wij hebben de afgelopen weken genoten van een leuke competitie, van gezellige tegenstanders en van lekkere hapjes en drankjes op prachtige golfbanen met elke keer mooi weer. Als debutant roep ik daarom meer leden op om volgend jaar ook competitie te gaan spelen. Het is echt de moeite waard. Denk er eens over na.

Het geheel werd helaas overschaduwd door het overlijden van een van de leden van Hoenshuis tijdens de wedstrijd in Maastricht.

Een aandachtspunt voor de organisatie van de NGF-competitie zou wat mij betreft wel zijn, dat er bij de indeling van de poules meer rekening wordt gehouden met het handicapniveau van de teams.

Namens Heren Senioren 2,

NGF-competitie Heren Senioren 1 en 2

Vrijdag 20 april speelden beide heren-seniorenteams voor de NGF-competitie op ‘International Golf Maastricht’. De wedstrijden eindigden rond 16 uur in een drama.

Op hole 11 werd Dré Lemmens, speler van Hoenshuis, onwel. Onmiddellijk begonnen spelers met reanimeren. Ambulancepersoneel nam het over en een traumahelikopter heeft hem in kritieke toestand naar het ziekenhuis in Maastricht vervoerd. Daar is de behandeling uiteindelijk stopgezet.

Zaterdagmorgen kwam het bericht dat Dré Lemmens eigenlijk al op hole 11 is overleden.

Onze gedachten gaan uit naar zijn nabestaanden en teamgenoten.

Wij wensen hen heel veel sterkte toe met dit verlies.

Namens beide heren-seniorenteams,

Jan Buskes

Een zwaluw maakt nog geen zomer…

…maar wel lente. En dat net op vrijdag 6 april als de Heren Senioren 2, weer vol goede moed, naar het zonnige zuiden afreizen. Voor de auto van Pierre, die wekelijks die kant uitrijdt, is die richting een automatisme. We volgen dan ook niet de vriendelijke Belgische stem van de TomTom, maar onze teamgenoot laat ons alle hoeken en gaten van ‘Zumpelveld’ en omgeving zien. Wij weten nu waar de bakker, de slager, de dorpskroeg, de huisarts en de pastoor van ‘Zumpelveld’ wonen.

Vandaag worden we verwacht op de hoogst gelegen golfbaan van Nederland: De Zuid-Limburgse Golf & Country Club Wittem. Tip voor teams die er nog een wedstrijd moeten spelen: ga eerst op hoogtestage! Onze tweede wedstrijd spelen we op een mooie heuvelachtige baan met prachtige vergezichten. (Misschien hebben we iets teveel ver gekeken…) Tegenstanders zijn de buren van de Peelse Golf, mannen met een handicap die gemiddeld zo’n 10 punten lager is dan die van ons en die vorig jaar kampioen van Nederland waren. Ik schrijf het nog maar een keer.

Na de inmiddels gebruikelijke ontvangst op Limburgse wijze, starten we om 10.30 uur met de 9 holes greensome vanaf hole 10. Een blinde hole die voor Hub en mij al de nodige problemen oplevert. Hub Sturme is vervanger van de afwezige Gerard en is vandaag mijn teamgenoot. Na een prima scherp op links gespeelde afslag, slaan we de 2e in de richting van de vlag van hole 12, die is wel zichtbaar, resultaat: 1 down. Verder leuk gespeeld, maar net als de beide andere teams verliezen wij de greensomes.

Na een uitstekende lunch gaan we vrolijk en uitgerust naar de fotosessie. We zijn klaar voor de singles. Het valt niet echt mee. De een na de ander kan voortijdig het zonnige terras opzoeken, waar het bier en de bitterballen heerlijk smaken. Onze captain Math neemt ook op dit punt zijn leidersrol heel serieus. Als laatste gestart is hij toch als eerste weer terug op het terras om zijn teamgenoten te troosten. Math’s handicap is 14 punten hoger dan die van zijn tegenstander. Eén van onze senioren is nog wel onderweg, hij neemt zijn voorzittersrol blijkbaar heel serieus. Na 9 holes van zijn partij: 2 up, na 14 holes: 3 down en na 17 holes: all square. Na 18 holes: 1 up. De eer van de Golfhorst is gered en de einduitslag valt beter uit dan de terrasbewoners vrezen.  Ondanks 2-16 toch wel kicken!

Met een prima en gezellig diner wordt een mooie golfdag afgesloten en omdat het donker is, een snelle rit naar huis. Geen Mergellandroute deze keer.

Vrijdag de dertiende zijn wij gastheer op de Golfhorst. Omdat je nu een uitstekende gelegenheid hebt om zelf eens te komen kijken en van de sfeer en de spanning te proeven rond deze NGF-competitie, wordt er geen verslag gemaakt.

Tot ziens op vrijdag 13 april.

Heren Senioren 2

De kop is eraf voor Heren Senioren 2

Vrijdag 30 maart speelden Math Arts, captain, Jan Buskes, Pierre Duchateau, Gerard van Ham, Leo van de Laak en Arnold Wolthuis, de eerste wedstrijd voor de NGF-competitie op Hoenshuis Golf & Country Club, tegen Maastricht 1. Het was een lange golfdag: vertrek in Sevenum om 8.30 en terug om 22.00 uur! De gastvrije ontvangst in Voerendaal was echt Limburgs: koffie en vlaai.

Vanaf 10.30 uur werd gestart met 9 holes greensomes matchplay. Het begin van een intensieve dag vol inspanning, concentratie, mooi weer en…gezelligheid. De uitslagen in de ochtend waren veelbelovend: wij wonnen 2 van de 3 wedstrijden. Na een (snelle) lunch werd gestart voor 18 holes singles matchplay. Gerard beet om 13.30 uur het spits af tegen een deelnemer van de Olympische Spelen in Atlanta. Weliswaar als marathonloper, maar toch. Hij bleek ook een begenadigd golfer. Lang verhaal kort: 1 van de 6 partijen hebben we gewonnen. Eindstand van deze dag is 12 – 6 in het voordeel van Maastricht 1.

Met een prima dinertje werd deze dag afgesloten. 6 april spelen we in Wittem tegen De Peelse Golf 1, vorig jaar Nederlands kampioen! Veelbelovende vooruitzichten dus J.

Heren Senioren 2